
www.frivarld.se

info@frivarld.se

@freeworldforum

            /FreeWorldForum

Värnpliktens återkomst

1

CCTV – A Trojan Horse in International News Dissemination?
By Øystein Bogen December 2021 

Summary

•	 Thanks to contracts with the world’s leading TV news agencies, Chinese 
State Broadcaster CCTV has managed to buy unfiltered access to global 
news production.

•	 This access is being used to spread disinformation and propaganda on a 
large scale. Many of the CCTV items analysed are heavily editorialised, 
contain dubious sourcing and appear to be designed to reinforce China’s 
foreign policy priorities. 

•	 During the past six months, CCTV’s material has focused heavily on 
Covid-19, sometimes spreading stories that amount to conspiracy 
theories.

•	 The volume of CCTV material being distributed by AP and Reuters 
appears to be increasing, while the awareness of the phenomenon in 
newsrooms seems to be low. There is an increasing danger that disinfor-
mation from the Chinese Communist Party might end up on the TV 
screens of Western audiences.

Øystein Bogen is a Norwegian 
journalist, author and documen-
tary filmmaker. He is senior fo-
reign affairs correspondent at 
TV2 Norway and is the director of 
the award-winning documenta-
ries “Kursk – A Tragedy in the Ba-
rents Sea” (2001) and “A Prayer 
for Beslan” (2004). He is also the 
author of several books, inclu-
ding ”Russia’s Secret War against 
the West” (2008).



www.frivarld.se

info@frivarld.se

@freeworldforum

            /FreeWorldForum

Värnpliktens återkomst

2

CCTV – A Trojan Horse in International News Dissemination?
By Øystein Bogen December 2021 

Introduction

Authoritarian states’ increasing use of disinformation to 
advance their political goals has been well-documented 
during the past five years. Much of this effort, as in the case 
of Russia, has been conducted via social media but some-
times also in parallel with efforts through state-controlled 
media outlets. While Russia’s disinformation campaigns 
took off in the run-up to the US presidential election in 
2016, researchers have found that Chinese efforts were 
low-key and mainly directed at domestic audiences until 
2019. According to a University of Nebraska report, the 
pro-democracy protests in Hong Kong could have been 
the trigger that inspired Chinese authorities to go global 
via platforms such as Facebook, YouTube and Twitter.1 It 
is reasonable to assume that this was accompanied by in-
fluence campaigns and that disinformation spread through 
other channels such as international news agencies, which 
are the focus of this report.

Associated Press and Reuters, the world’s two largest news 
agencies, serve several hundred clients around the world 
with packaged video items for broadcast on national TV 
and web-based news portals. Thanks to contracts with the-
se agencies, Chinese state propaganda and disinformation 
have acquired a new avenue to reach large audiences. As 
opposed to other authoritarian regimes, China has ma-
naged to hack into what could be described as the blood 
stream of international news production. 

This report will examine some of the China Central Tele-
vision’s (CCTV) coverage circulated by Associated Press 
and Reuters. I have sampled a total of 70 CCTV items 
on the international feeds, appearing between June 3 and 
October 16, 2021. My emphasis in this report is on con-
tent, but I will also try to give an indication of the scope of 
the phenomenon. Finally, I will discuss the possible conse-

1 Samantha Bradshaw and Philip Howard: “The Global Disin-
formation Order. 2019 Global Inventory of Organised Social 
Media Manipulation.” (2019). The University of Nebraska.

quences of CCTV’s increasing presence in the internatio-
nal newsfeeds and suggest avenues for further research.

Due to the non-systematic selection of news items for 
analysis, the short period of time that the newsfeeds were 
observed and other weaknesses in methodology, this re-
port does not pretend to be exhaustive. The report’s purpo-
se is also not to present scientifically valid conclusions, but 
rather to expose a glimpse of a phenomenon that appears 
to be little-known to most journalists and scholars and 
that warrants further study in the context of an increasing-
ly assertive China on the international stage.  

China’s main state broadcaster China Central Television 
(CCTV) is owned by the National Radio and Television 
Administration, which in turn is overseen by the Chinese 
Communist Party (CPC) propaganda department. It cur-
rently operates more than 50 domestic and international 
television channels, of which China Global Television 
News (CGTN) has been the international arm since 2016, 
responsible for broadcasting globally in English, Spanish, 
French, Arabic, Japanese, Portuguese and Russian. Since 
2018, a new state body called the China Media Group has 
governed the activities of both CCTV and CGTN. For 
simplicity, its content will be referred to as CCTV material 
in this report.

A government decree in 2011 started a global expansion 
of CCTV, ordering the company to enter into cooperati-
ve agreements with overseas broadcasters and to develop 
international marketing and distribution. Later that year, 
contracts were agreed with Thomson Reuters and Associ-
ated Press (AP), guaranteeing the distribution of scripted 
CCTV footage to several hundred global clients and thus 
expanding the Chinese state media giant’s global reach 
dramatically. According to Reuters, this was primarily 

”China has managed to hack into 
what could be described as the 
blood stream of international news 
production.



www.frivarld.se

info@frivarld.se

@freeworldforum

            /FreeWorldForum

Värnpliktens återkomst

3

CCTV – A Trojan Horse in International News Dissemination?
By Øystein Bogen December 2021 

done to satisfy “clients increasing appetite for news from 
China.” As noted by John Jirik, these deals were “part of 
a growing trend at both agencies to distribute unedited, 
unfiltered third-party material to subscribers.”2

According to a 2013 report from the Center for Inter-
national Media Assistance, the overall goal of the CPC’s 
“2009-2020 Master Plan for the Construction of China’s 
Major Media as an International Dissemination Force” is 
to “enhance China’s image and convey its perspective to 
the world”.3 Thus, CCTV’s international content is undis-
putedly under the control and censorship of the CPC pro-
paganda department and must be considered a part of the 
CPC’s overall strategic communication efforts. Meanwhi-
le, to the untrained eye, CCTV might appear to disse-
minate objective news produced by the same standards 
as other global news broadcasters. Regulators around the 
world are beginning to take action accordingly. For instan-
ce, the company’s vast operation in the US was slammed 
with restrictions under the Foreign Agents Registration 
Act (FARA) in 2018. In the UK, state regulator Ofcom 
withdrew the broadcasting licence of Star China Media, a 
subsidiary of CGTN. Most recently during the Covid-19 
pandemic, CGTN has repeatedly been criticized by me-
dia watchdogs, including Reporters Without Borders, for 
disseminating disinformation about the pandemic and its 
origins.4

Within this context, the massive distribution of CCTV 
content by the leading Western news agencies Associated 
Press and Reuters is a paradox, given the agencies’ stated 
pledge to be providers of impartial and objective news to 
the world.

2 John Jirik, ´The CCTV Reuters relationship´ published in R. 
Jeffrey and R. Sen “Media at Work in China and India’ (2015). 
Sage Publications India, p. 201.
3 Anne Nelson, ‘CCTV’s International Expansion: China’s 
Grand Strategy for Media?’, October 2013.
4 RSF, ‘Beware of China’s coronavirus disinformation, RSF 
says’, 18 April 2020.

The Scope

The newsfeeds of Associated Press and Reuters are dist-
ributed digitally and end up in the dedicated servers of 
their clients. The accompanying scripts to each packaged 
item are showcased on the web portals Reutersconnect.
com and APvideohub.ap.org. To get an idea of the number 
of CCTV items being distributed through these services 
I randomly chose to take a closer look at the amount of 
output on three days, 3–5 June 2021.

On 5 June 2021, a rather slow international news day, Re-
uters carried a total of 60 news items on its international 
feed. 23 of these were scripted and produced by CCTV, 
amounting to 38 percent of the total output. By compari-
son, Associated Press carried 15 CCTV items on the same 
day from a total of 79, making CCTV’s share 19 percent. 
In both agencies, the share of CCTV items does vary from 
day to day. On 4 June 2021, Reuters distributed 18 Chi-
nese items, and on 3 June there were 22. By contrast, on 
16 October 2021, it was Associated Press who carried the 
most CCTV items – 17 – while Reuters distributed 11. It 
has not been possible to ascertain whether the variations 
reflect the offering of items from CCTV itself or if the 
daily or weekly numbers are contained in the contract with 
the news agencies.

A highly relevant question, which lies outside the scope of 
this report, is whether the amount of Chinese state mate-
rial in newsfeeds has increased since the aforementioned 
start of the CPC’s efforts to ramp up influence operations 
through social media in 2019. A 2011 analysis of Reuters 
output indicate that the amount of CCTV material in that 

”The massive distribution of CCTV 
content by the leading Western 
news agencies is a paradox, given 
the agencies’ stated pledge to be 
providers of impartial and objective 
news to the world.



www.frivarld.se

info@frivarld.se

@freeworldforum

            /FreeWorldForum

Värnpliktens återkomst

4

CCTV – A Trojan Horse in International News Dissemination?
By Øystein Bogen December 2021 

agency’s feed has certainly increased since the start of the 
cooperation in 2011. In this study, John Jirik found that 
the Chinese material on average accounted for only 6 per 
cent of Reuters’ output.5

On 5 June, 18 of the 23 Chinese items related to events 
happening in China. They may therefore be seen as having 
some journalistic value, since they provided material that 
clients otherwise might not have had access to. The rest 
of the items on this day were produced by CCTV field 
offices, specifically from bureaus in the UK, US, Israel, Af-
ghanistan and Russia.

Both Reuters and Associated Press disseminate CCTV 
material for money through their contracts with the Chi-
nese state broadcasting organisation. Even though the 
Chinese material comprises a relatively large share of the 
total, both agencies seem to share the philosophy that the 
CCTV material is additional content beyond their normal 
output and is not in any way displacing their own journa-
listic products. Nevertheless, the distribution effort in itself 
raises serious concerns. The very fact that the CPC pays for 
their content to be disseminated through these interna-
tionally respected agencies means that the scripted items 
cannot be considered news, but rather as PR material. 

It should be mentioned that the agencies do occasionally 
also disseminate so-called VNRs (Video News Releases). 
VNRs is scripted video content that looks like news, but 
is in fact produced by PR agencies and distributed on the 
newsfeeds for money, in most cases to promote commer-
cial products. 

The total number of such items on the newsfeeds of Reu-
ters and Associated Press is considerably lower than what 
CCTV disseminates. For example, on 5 June 2021, neither 
of the agencies carried any such items.

5 John Jirik, ´The CCTV Reuters relationship´ published in R. 
Jeffrey and R. Sen “Media at Work in China and India’ (2015). 
Sage Publications India.

Compared to the CCTV material, these commercial mes-
sages are easier to spot for reporters and editors, as the 
scripts are tagged as such and the material’s origin (for 
instance Pizza Hut or Taco Bell) is clearly stated. In the 
Chinese items, the origin of the material is simply stated 
as China Media Group or CCTV. It could be argued that 
a more honest way to inform clients would be to tag the 
items as VNRs originating with the Chinese Communist 
Party, whose ultimate goal is after all political rather than 
commercial impact. 

A central question in this report is whether or not the 
Chinese items disseminated through Associated Press and 
Reuters are clearly marked so that news organisations are 
aware of their source. Associated Press and Reuters have 
put warnings and disclaimers on the CCTV items, both 
on-screen in front of the footage and on accompanying 
scripts. In the case of Reuters, these are not particularly 
visible on the latter:

This asset - including all text, audio and imagery - is 
provided by CCTV. Reuters does not guarantee the ac-
curacy of, or endorse any views or opinions expressed in, 
this asset.

The Associated Press disclaimers – particularly on-screen 
– are, in this author’s view, marginally more visible:

AP is distributing the following video news release on 
behalf of CCTV. Material is not AP content. AP does not 
guarantee the accuracy of this content nor endorse any 
opinion reflected in it.

Apart from the disclaimers, the Chinese items appear 
identical to any other video footage made available by 
both agencies. This applies to the format of accompany-

”Both agencies seem to share the 
philosophy that the CCTV material 
is additional content beyond their 
normal output.



www.frivarld.se

info@frivarld.se

@freeworldforum

            /FreeWorldForum

Värnpliktens återkomst

5

CCTV – A Trojan Horse in International News Dissemination?
By Øystein Bogen December 2021 

ing scripts and the video items themselves, which typi-
cally have a duration of two to five minutes with natural 
sound and soundbites arranged in a linear way. The pro-
duction quality of the CCTV items is generally as high as 
or higher than the other agency material, often involving 
stunning drone shots, great GVs (general view) and other 
technical features that will make them attractive to editors 
around the world. In this context, allow me to remark that 
anyone who has ever worked in a newsroom knows that 
there is always a degree of deadline pressure. The experien-
ce, competence and thoroughness of individual journalists 
and video editors will vary, and editors/producers will not 
always be able to double-check sourcing before deadlines, 
especially in a breaking news context. 

With the sheer volume of Chinese material becoming 
available on news servers around the world, there is in-
creasing danger that CCTV items intended for political 
influence may slip through editorial control and oversight 
and end up being aired. 

A Look at the Content

A sample of 70 CCTV items distributed by Associated 
Press and Reuters between 3 June and 16 October 2021 
reveals that most of CCTV’s material may not be direct-
ly problematic in a disinformation context. Some footage 
may be highly relevant to news organisations, as it origi-
nates from China proper and offers coverage of current 
events and Chinese political statements that might not 
otherwise be available. 

As opposed to most other feed items, they are however not 
subject to any editorial control by the news agencies. There 
is therefore a real danger that both subtle and not so subtle 

techniques are being used to amplify Beijing’s foreign po-
licy agenda, often in concert with parallel influence cam-
paigns conducted on social media platforms. In particular, 
this appears to be the case in material originating from 
CCTV bureaus outside China.6

CCTV’s use of sources is perhaps the main area of con-
cern. In several of the items analysed, foreign “experts” on 
various international topics are used. Some of these people 
commenting on issues such as US politics, Covid-19 and 
military affairs are also frequently used in outlets such as 
Russia’s state media RT. Most of these so-called experts 
seem to have a marginal footprint in their home countri-
es and appear to have been chosen for ideological reasons 
– because they are sufficiently critical towards their own 
system of government, or because they are directly or in-
directly employed by Chinese state-controlled institutions 
such as think tanks or universities. Sometimes, the sources 
appear to be purely fictional characters, which I will return 
to shortly. 

In some CCTV items, we see that state media from other 
authoritarian countries such as RT in Russia are used di-
rectly as sources, which is also a practice well below the 
standards of most Western media outlets. Other times, one 
comes across items where there is no source referencing 
at all. In short, most of the “journalism” behind CCTV’s 
vast contribution to international news agencies is hard to 
trust. 

For the most part, the political influence that the CPC 
seems to be seeking through its CCTV subsidiary is subtle, 
taking forms that may not be easy to recognise. However, 
based on the items sampled here, an impression clearly 
emerged that more heavy-handed propaganda was given 
an increasing role during the summer of 2021. A do-
cumentary series distributed by Reuters on the occasion 

6 Zachery Cohen, ‘Pro-China misinformation operation 
attempting to exploit US Covid divisions, report says’, CNN, 8 
September 2021.

”There is increasing danger that 
CCTV items intended for political 
influence may slip through editorial 
control and oversight and end up 
being aired.



www.frivarld.se

info@frivarld.se

@freeworldforum

            /FreeWorldForum

Värnpliktens återkomst

6

CCTV – A Trojan Horse in International News Dissemination?
By Øystein Bogen December 2021 

of the CPC’s centenary is a prime example: 24 episodes 
featured between June and August 2021 praised the supre-
macy of Chinese culture, science, politics and many other 
spheres of society involving phrases such as:

For some Westerners, China’s government has been a sy-
nonym for “autocracy,” but data shows that its leadership 
is deeply rooted in the masses of the people … Today’s 
China, under the leadership of the CPC, is showing its 
advantages to the fullest extent as a socialist country with 
Chinese characteristics. And the CPC’s leadership is the 
answer.7

Democracy activists in Hong Kong would hardly agree 
with such a claim and in general, heavy-handed propagan-
da like this will stand a slim chance of changing Western 
audiences’ attitudes towards China. 

However, in my analysis, there was a third type of content 
that stands somewhat between these subtle and exaggera-
ted messages: campaigns. By this, I mean content that of-
fers continuing emphasis on one specific topic over a rela-
tively short period, but from different angles. In the middle 
of July 2021, a massive CCTV campaign appeared in the 
international newsfeeds, focusing heavily on international 
– and in particular US – efforts to investigate the origins 
of Covid-19. Several Western and Russian commentators 
were enrolled to substantiate the claim that the very idea 
of a Chinese lab leak was absurd and that any theory to 
the contrary should be considered a result of foreign po-
licy goals, cynicism or stupidity. Between 26 July and 31 
July, no less than 16 separate CCTV items on this theme 
were distributed by Reuters, some of them produced in a 
quasi-objective form and some thick with demagoguery, 
bearing headlines such as:

US politicization of COVID-19 origin tracing doomed 
to fail

7 From the documentary series, Making a New China, 1921-
2021, Reuters TV, 5 June 2021

Poisoning the world, the US should stop blaming others

WHO’s COVID-19 origin-tracing plan on “lab leak 
theory” a disrespect for common sense8

Towards the end of that same week, the CCTV rhetoric 
was sharpened a notch and something resembling an in-
formation attack was mounted, with specific counter al-
legations pointed at the US. These were focused on the 
conspiracy theory that the US Army’s facilities at Fort 
Detrick, Maryland, were still being used to produce biolo-
gical weapons, among them Covid-19.9 At the same time, 
this “alternative lab leak theory” featured heavily in the do-
mestic Chinese state-controlled press.10 In CCTV’s items, 
sources were scant but the material showed old newspaper 
clips and the cover of books about Fort Detrick’s Cold War 
history in an attempt to prove the case. In addition, it re-
ferred to an allegedly spontaneous signature campaign on 
Chinese social media where 20 million concerned citizens 
appeared to be demanding a full international investiga-
tion. 

This is one of several examples from my samples that con-
tain what must be characterised as pure disinformation. 
Another even more sinister instance of that was discovered 
in the news agencies’ feeds a few days later.  

In a further escalation of the Covid-19 story, CCTV pre-
sented a story with what appeared to be a respected Wes-

8 CCTV content analysed between 26 August and 31 August 
2021.
9 The US ceased production of biological weapons in 1969 at the 
order of President Richard Nixon. On 25 March 1975 the US 
ratified the International Treaty on Chemical Arms, BTWC.
10 BBC, ‘Wuhan lab leak theory: How Fort Detrick became a 
centre for Chinese conspiracies’, 23 August 2021.

”Towards the end of that same week, 
the CCTV rhetoric was sharpened a 
notch and something resembling an 
information attack was mounted.



www.frivarld.se

info@frivarld.se

@freeworldforum

            /FreeWorldForum

Värnpliktens återkomst

7

CCTV – A Trojan Horse in International News Dissemination?
By Øystein Bogen December 2021 

tern expert hitting back at US “politicised” attempts to link 
the coronavirus with a Chinese lab. This came in the form 
of Swiss biologist “Wilson Edwards”, who had supposedly 
written a Facebook post about the “unscientific” attempts 
to link the virus to Chinese negligence. Between 2 August 
and 10 August, six Reuters and Associated Press items dis-
cussed the Swiss professor’s sensational attack on the US. 
Again, this happened in parallel with a massive domestic 
Chinese coverage of the affair. However, this coverage sud-
denly disappeared when the Swiss embassy in Beijing cho-
se to publish on Twitter that Wilson Edwards’ Facebook 
profile had been recently created, that it had only two fol-
lowers and that the biologist in all probability didn’t exist: 
“the Embassy of Switzerland must unfortunately inform 
the Chinese public that this news is false”.11

Following a pattern seen in other authoritarian states’ in-
fluence operations, there is every reason to suspect that 
Chinese state organisations had created this persona on 
Facebook to corroborate their claims. Ever since 2014, si-
milar campaigns have originated in Russia and subsequ-
ently been amplified by state media like RIA-FAN, RT 
and Sputnik News to spread disinformation among Wes-
tern audiences.12

The Potential for Manipulation

It is difficult to overstate the importance of Associated 
Press and Reuters as agenda setters and providers of jour-
nalistic material from parts of the world where clients may 
have no access themselves. The agencies are “… the major 
force deciding what ends up on television screens from 
abroad,” as stated by a British television news editor.13

While the agencies’ intentions might have been the best 

11 Suranjana Tewari, ‘China: Swiss embassy urges media to 
remove scientist fake news’, BBC, 11 August 2021.
12 Øystein Bogen, Russlands Hemmelige Krig Mot Vesten, (Kagge, 
2018).
13 C. Paterson, “Global Television News Services”. In Media in a 
Global Context: A Reader (Arnold, 1997) pp. 145-161.

when they decided to include unfiltered CCTV material 
into their international feeds in 2011, this report shows 
how the Chinese state broadcaster now uses that access 
to distribute hard-handed propaganda as well as disinfor-
mation, fake sources and conspiracy theories. This creates 
a continuing danger that Western media organisations 
may end up broadcasting what is now commonly known 
as “fake news” to their audiences, without the intention to 
do so. 

The peril lies not so much in the sophistication of the 
material, but rather in the sheer volume that is current-
ly making its way into the newsfeeds of Associated Press 
and Reuters. Factors including ever-present deadlines 
and time constraints combined with inexperience, lack of 
competence or the possibility of newsroom accidents all 
increase the likelihood that foreign audiences will be expo-
sed to Chinese influence operations or disinformation. Ba-
sed on the newsfeed sample analysed in this report, there is 
a clear impression that the CPC is stepping up its efforts, 
aiming to expand the share of CCTV items available in 
these news agency feeds. There is also the possibility that 
future content will be made with more sophistication than 
at present, thus making its opinion changing efforts even 
harder to spot or resist for clients.  

News production remains a costly enterprise, and news-
rooms across the globe are constantly searching for free or 
cheap content – and this is exactly what China has to offer. 
As mentioned, CCTV’s output has high production value 
and is often submitted with English voice-overs, making 
it more or less ready to air in markets where receivers have 
less concern for journalism ethics. 

”News production remains a costly 
enterprise, and newsrooms across 
the globe are constantly searching 
for free or cheap content – and this 
is exactly what China has to offer.



www.frivarld.se

info@frivarld.se

@freeworldforum

            /FreeWorldForum

Värnpliktens återkomst

8

CCTV – A Trojan Horse in International News Dissemination?
By Øystein Bogen December 2021 

Russia’s attempts at political influence have been well-do-
cumented over the past few years, and many Western 
editors seem to be aware of the dangers involving Rus-
sian state media actors such as RT and Sputnik News. 
However, there is much less awareness about Chinese in-
fluence efforts. As it turns out, China has also managed 
to do something Russia never did: namely, to inject its 
political messaging directly into international newsfeeds 
in exchange for money. Despite this, there has been little 
public recognition or discussion about the phenomenon.

This small-scale survey demonstrates the urgent need for 
further research. Today, it is possible to digitally track how 
specific video feeds circulate through content watermar-
king. An analysis built on such data would serve to disclose 
how much CCTV content ends up in the news streams of 
different audiences. Qualitative interviews with members 
of those audiences might shed light on how they react to 
the material and whether their opinions have been altered 
as a result. It would also be of interest to analyse the diffe-

rent narratives that CCTV pushes into the newsfeeds and 
compare them to the CPC’s stated foreign policy agenda 
and priorities at any given time.

By giving CCTV free reign to disseminate material un-
der its umbrella of journalistic integrity, the news agencies 
have exposed Western audiences to a Chinese trojan horse. 
In the words of John Jirik, they were “… trading on their 
names and reputations in providing the material.”14

While gladly accepting money in return for placement, 
news agencies are ignoring Beijing’s infringements on the 
democratic principles they otherwise embrace. Through 
these deals, the CPC has gained an access to Western 
audiences that other authoritarian regimes probably envy. 
But having seen how money has opened these doors, what 
would stop states such as Russia or Iran from attempting 
to get their own access in the years to come?

14 John Jirik (2015) p. 201.


