Den nionde november lanserade Frivärld rapporten Winning the Internet, Losing the Elections: The Case of Alternative for Sweden. Rapporten, som är skriven av Henrik Sundbom, belyser fallet Alternativ för Sverige (AfS), partiet som slog igenom brett på internet men förlorade i valet 2018.
Hur ska vi förstå fallet med ett radikalt parti på yttersta högerkanten som lyckades mobilisera stöd på internet, men misslyckades med att få betydande väljarstöd? Och vilka lärdomar om effekterna av extremistiska inflytande kampanjer kan dras från fallet med AfS? Dessa är några av frågorna som diskuteras i rapporten.
– Denna fallstudie av AfS belyser riskerna med journalisters överrapportering av marginella fenomen på grund av att bedräglig statistik om sociala medier. En alltför snäv inriktning på betalade kronor och ören för att öka individuella Facebook-inlägg eller räkningen av anonyma trollkonton riskerar att överskugga den viktiga frågan om auktoritära och extremistiska aktörers intentioner, säger Henrik Sundbom, rapportförfattaren.
Ladda ner rapporten här.
Henrik Sundbom är konsult och skribent specialiserad på digitala medier och påverkansoperationer. Han publicerade nyligen en studie om auktoritära påverkansoperationer i EU:s östra partnerskapsländer tillsammans med Martin Kragh för Utrikespolitiska Institutet, och är inom kort aktuell med en rapport om rysk påverkan i Sverige för tankesmedjan Atlantic Council. Henrik är en flitigt anlitad föreläsare om påverkansoperationer, och har hjälpt flera stora medier med research om extremistmiljöer. Han är redaktör för medieportalen Idagora och har tidigare bland annat arbetat som chefredaktör för Frivärlds tidigare nättidning Frivärld Magasin och med demokratibistånd i östra Europa för Jarl Hjalmarson Stiftelsen. 2016 gav Henrik ut boken På Spaning efter det nya Indien (Timbro förlag).