Marknadsdriven utveckling i Afrika

Hur handel kan föra en kontinent ur fattigdom

 

Afrikas regionala konflikter har minskat i antal, den politiska stabiliteten ökar, fler länder visar tendenser till demokratisk utveckling och många länder uppvisar en imponerande ekonomisk tillväxt. Kontinentens spirande medelklass uppgår redan till 300 miljoner människor. Utvecklingen kan, i valda delar, närmast beskrivas som en revolution. Men den svenska bilden av Afrika är fortfarande mörk. Medierapporteringen kretsar kring svält, krig och korruption och har så gjort i årtionden. Är det dags att komplettera bilden av Afrika som ett svältande barn med en modern företagare?

Det undrar Emil Uddhammar och Björn Weigel i rapporten Marknadsdriven utveckling i Afrika som undersöker hur handel och entreprenörskap bidrar till att föra en kontinent ur fattigdom. Rapportförfattarna reder ut vilken potential som finns för fortsatt välståndsutveckling med handel och företagande som grund, men också vilka omedelbara och långsiktiga hinder som föreligger.

Deltagare:

Emil Uddhammar, professor i statsvetenskap med fokus på utvecklingsfrågor och företagare med verksamhet i Afrika

Björn Weigel, egenföretagare med fokus på affärsutveckling

Bo Göransson, tidigare statssekreterare, generaldirektör för SIDA, ambassadör i Kenya och rådgivare till Afrikanska Utvecklingsbanken

Moderator var Henrik Sundbom, projektledare på Frivärld och chefredaktör för Frivärld Magasin.

Se videon från lanseringen här: