Blod, jord och bord — djävulen sitter i detaljerna

I förhandlingarna om TTIP-avtalet talas det om ett skydd för produkter som är kopplade till vissa orter. Feta-ost måste vara tillverkad i Grekland och så vidare.

Men nu har amerikanska producenter vaknat till och inser att detta hotar deras produktnamn. Enligt en artikeln i Postcresent.com oroar  de sig för att traditionella amerikanska produktnamn som Oktoberfestbeer och bratwurs kan komma att hotas.

Även politiker har börjat agera:

”With Wisconsin’s veritable Holy Trinity at risk — cheese, brats and beer — Sen. Tammy Baldwin jumped into action Friday, persuading a bipartisan group of colleagues to sign on to letters to U.S. trade negotiators urging them to warn Europeans that America won’t accept such naming restrictions. She signed onto a similar letter last month about cheese names.

If U.S. negotiators agree to European demands, Wisconsin manufacturers would have to change product names to “bratwurst-style sausages,” “Oktoberfest-like ale” or “the lunch meat formerly known as bologna.”

“The current trade proposal by the European Union creates an uneven playing field for our Wisconsin business to compete, export and grow,” Baldwin said. “I consider this an attack on our proud traditions and I am standing up for Wisconsin cheese, brats and beer.”

Men det är inte så lustigt som det kan förefalla. I USA finns det produkter som tillverkats av och för olika invandrargrupper sedan 50-100 år. Polska och tyska korvar, belgiskt öl, italienska ostar och mycket annat. Det handlar om tusentals varumärken som skulle få ändra sina förpackningar och sin marknadsföring. För att inte tala om en del ”traditionell europeisk” mat är etniskt präglade maträtter som är  ”uppfunna” i USA och sen importerade till Europa.

 

 


Kategorier: Frihandel, TTIP