Frihandel i media vecka 21

Biltullar, stålkvoter och positivt budskap från Sydafrika i denna veckas pressklipp.

2018-05-24

Nya Wermlands Tidningen skriver om oron för Donald Trumps tullar på bilimport:

”Att USA köper så mycket personbilar från andra länder hotar landets säkerhet. Det menar president Donald Trump, som nu får handelsdepartementet att utreda tullar av samma typ som de nyligen införda på aluminium och stål. EU kliar sig i huvudet.

”Det finns tecken på att import från utlandet under flera decennier har slitit ner vår egen bilindustri”, förklarar handelsminister Wilbur Ross i en kommuniké efter att ha pratat med Trump, rapporterar medier i Washington.

”Handelsdepartementet kommer att genomföra en grundlig, rättvis och öppen utredning om huruvida sådan import försvagar vår ekonomi och kan skada nationell säkerhet”.

Den säkerhetsbestämmelse som kan komma i fråga kallas avsnitt 232, och användes av Trump för de kontroversiella nya aluminium- och ståltullar som införts gentemot delar av världen och även snart kan komma att omfatta EU.

I fallet bilar blir den dock svårare att använda, rapporterar The Wall Street Journal. USA:s försvarsmakt behöver stabil tillgång till metaller och dylika råvaror, men vanliga personbilar är den inte lika beroende av.

Inom EU tas tullhotet emot med barska miner.

– Ensidig protektionism har aldrig hjälpt någon i det långa loppet. Bara fri och rättvis handel säkrar ökat välstånd, säger en talesman för tyska Volkswagen till AFP.

På en presskonferens i Bryssel vet EU:s jobb- och tillväxtskommissionär Jyrki Katainen inte riktigt vad han ska tro.

– Det är svårt att förstå. Om USA nu ensidigt höjer biltullarna så vore det mot WTO:s regler. Det är svårt att se att det skulle finnas ett hot mot den nationella säkerheten (som USA anger som anledning), säger Katainen.

Än så länge vet dock EU-kommissionen väldigt lite om USA:s planer.

– Vi vet inte mer än vad som har sagts i morse och det är svårt att göra någon uppskattning av vad som ligger bakom. Men vi har markerat väldigt tydligt till våra amerikanska vänner att vi alltid är redo att samtala om en bättre handelsmiljö, vilket vi har försökt göra i flera år, säger Katainen.

– Om vi får ett permanent undantag från stål- och aluminiumtullarna så är vi redo att samtala om handelsfrågor, säger kommissionären i Bryssel.”

 

2018-05-24

Nyhetssajten Omni skriver att även Mexikanerna är upprörda (”rasar…”) över de föreslagna tullarna på bilar och menar att USA:s hänvisning till WTO:s artikel 232 om nationell säkerhet är ett brott mot WTO:s regler:

”President Donald Trumps ambition att höja amerikanska tullar mot utländsk bilimport från 2,5 till 25 procent mitt under slutförhandlingarna av det nya nordamerikanska frihandelsavtalet Nafta förargar mexikanska experter och förhandlare, skriver Financial Times.

För att lyckas höja tullarna har Trump åberopat den så kallade artikel 232 i Världshandelsorganisationen WTO, som kan tas i bruk om handelsfrågor är avgörande för den enskilda nationens säkerhet.

– Att använda artikel 232 är ett klart brott mot reglerna i WTO, säger Luis de la Calle, mexikansk ekonomi- och handelsexpert, som bland annat fick till stånd det tidigare Nafta.

– 232 är en undantagsregel, enbart ämnad för användning i kris- och krigstider. Det här har ingenting med nationell säkerhet att göra, rasar han vidare.”

 

2018-05-23

Mer handelskrig. SvD skriver att EU kan tänka sig sänka strafftullarna mot USA om landet väljer stora kvoter i stället för tullar på stål och aluminiumimport:

”EU kommer att sänka sina strafftullar mot amerikanska varor om USA inför stora importkvoter i stället för tullar på stål och aluminium från EU.

Men det är osäkert om EU då är berett att starta andra frihandelsförhandlingar med USA, främst sänkta tullar på industrivaror.

Det uppgav EU-källor på onsdagen som reaktion på medieuppgifter om att USA överväger kvoter på 90 procent av EU:s stål- och aluminiumexport till USA 2017.

EU har förberett strafftullar på amerikanska varor värda 2,81 miljarder euro från den 20 juni om USA inför tullarna på stål och aluminium den 1 juni.

Om USA gör något annat än tullarna, som är beslutade men suspenderade för EU, så kommer EU att anpassa sitt svar efter det, uppgav EU-källorna. EU:s svar ska vara proportionerligt mot den ekonomiska skadan som uppstår för EU.

Hur eventuella motåtgärder ska se ut bestäms av EU-länderna efter en rekommendation av EU-kommissionen. Troligen kommer de dock att utgå från den listan för amerikanska exportvaror på 2,81 miljarder euro, som består av industrivaror, stål, livsmedel och kläder.

EU-toppmötet i Sofia den 16-17 maj erbjöd att inleda förhandlingar med USA om ömsesidigt ökat marknadstillträde (industrivaror och offentlig upphandling), energi, regleringssamarbete och reform av Världshandelsorganisationen WTO.

Förutsättningen var att EU får ett villkorslöst och permanent undantag från USA:s stål- och aluminiumtullar. En kvot på 90 procent är inte samma sak som tullfri export, betonade EU-källor.

Det betyder att EU-länderna får ta ställning till om de vill ge klartecken till kommissionen att förhandla med USA ändå.”

 

2018-05-22

Vi avslutar med en artikel från sydafrikanska Daily Maverick., skriven av  Kimal Harvey,  Peace Building Interventions intern vid the Institute for Justice and Reconciliation:

”This Africa Day (on Friday) we must celebrate a change in consciousness. Ideologically, since the wave of decolonisation in the late 1900s, Africa has always been opposed to the West given the comparative history we share. However, institutionally, within government policy and economic development, Africa has in recent years become overly reliant on trade deals and support from our colonial past.

This is not to undermine the fantastic successes that some African countries have seen since their colonial independence rather that this experience is not homogeneous. Furthermore a far prevalent trend of economic inequality across most of the continent is a better indicator of the true “successes” of the current regional African economic model.

At an Extraordinary Summit on the Africa Continental Free Trade Area between 17-21 March the AU member states took a historic step towards a potentially bright new future. There were 44 of 55 member states which signed the consolidated text of the AfCFTA Agreement, 47 signed the Kigali Declaration, and 30 signed the Protocol for Free Movement.

This revolutionary step will give 1.2-billion people access to a regional market across all 55 states. It would potentially do away with all import duties across the continent and create the largest free trade area since the World Trade Organisation in 1995. Assuming all 55 states are cocoo-operative in this deal it would see a combined GDP of $3.4-trillion increase dramatically over the next few years as intra-African trade is expected to be boosted by 52.3%. UNECA’s African Trade Policy Centre (ATPC) and the African Union Commission (AUC) have stated:

“AfCFTA is an opportunity for development in Africa. But it must be wielded by private enterprise. Through doing so, businesses can benefit from the great opportunities that the continent has to offer, and contribute to its sustainable growth and development.”

However will this free trade area have a positive affect on economic inequality in Africa? A large majority of the continent has struggled to successfully implement post-colonial transitional justice within their societies. This failure extends to economic justice and as a result economic inequality is widespread across the continent. Independently, the inequality is a result of each country’s specific conflict related reasons, however elite driven post-conflict economic empowerment at the expense of an oppressed majority or minority group is common. South Africa sports the highest GINI index (inequality indicator) of 63.4 and Algeria with 27.6 sports the lowest. The current regional economic model has allowed this reality to foster with great help from the western states or the west-driven IMF and WTO – however the advocates of the AfCFTA agreement argue that:

“The main objectives are to create a single continental market for goods and services, with free movement of business persons and investments, and thus pave the way for accelerating the establishment of the Customs Union. It will also expand intra-African trade through better harmonisation and co-ordination of trade liberalization and facilitation and instruments across the RECs and across Africa in general. The AfCFTA is also expected to enhance competitiveness at the industry and enterprise level through exploitation of opportunities for scale production, continental market access and better reallocation of resources.”

(—)

The AU needs to consider the reality of many post-conflict states in Africa. This reality is that a variety of states, despite the “post-conflict” status, are still experiencing serious civil strife amongst differing groups within their borders. Burkina Faso is one of the states that signed all three documents at the Extraordinary Summit in March. However in the last three years it has suffered from a jihadist-insurgency that has resulted in much violence. South Sudan is another state that has signed all three documents but is also still a war-torn area. In the western areas of the country there has been a recent eruption of violence despite a unilateral ceasefire announced in March.

The existence of violent conflicts in Africa, especially the ones motivated around ethnic, religious or cultural divisions, will not allow for free trade or free movement. In order for this free trade area deal to work there needs to be Pan-African co-operation – something of which might be difficult to ask of warring and extremist areas of the continent.”

 

 

 


Taggar:
Kategorier: Frihandel i media