Frihandel i media vecka 41

TPP-förhandlingarna avslutade

Veckans nyheter har dominerats av TPP-förhandlingarna som avslutades i måndags.

DN skriver på ledarplats:

”TPP har en vidare roll, som den ekonomiska grenen av Obamas försök att vrida utrikespolitikens fokus till Asien. Det framväxande Kina ökar sina strategiska ambitioner, vilket väcker fruktan i grannländerna. Med TPP kan alliansen med USA befästas på flera plan.

Kina står utanför avtalet och har försökt skapa egna varianter. Men TPP är ett öppet projekt, där rimligen Sydkorea snart knackar på. Även Kina är välkommet om landet är redo att följa den liberala regelboken. Det vore betydligt bättre än att enpartidiktaturens statskapitalism får sätta internationell standard.

Förhoppningsvis ger TPP den transatlantiska avtalskusinen TTIP en välbehövlig impuls. Återfall i protektionism skulle vara en dålig affär för Europa.”

Organisationen Svenskt Näringsliv kommenterar förstås:

”För Sverige och EU får avtalet en indirekt betydelse. Det blir nu lättare att komma överens med USA om ett transatlantiskt frihandelsavtal, det så kallade TTIP. USA behöver nu inte snegla på vilken betydelse eventuella eftergifter gentemot EU skulle få på en annan förhandling.

I avtalet, som kallas Trans-Pacific Partnership – TPP, ingår förutom USA och Japan också Kanada, Mexiko, Peru, Chile, Australien Nya Zeeland, Singapore, Malaysia, Brunei och Vietnam (jo, faktiskt!). Avtalet bör ses som ett uttryck för den ökade vikt som Ostasien och Stillahavsområdet fått i världsekonomin. För oss frihandelsvänner är det ett glatt besked. För alla som bryr sig om tillväxt och jobb likaså!”

 

TTIP bra för mindre företag

Cecilia Malmström och Mikael Damberg skriver i Dagens Industri:

”I förhandlingarna om TTIP har EU ett tydligt mandat från medlemsländernas regeringar med tydliga gränser för vad som kan förhandlas och inte. Vi kommer inte att acceptera något som riskerar att undergräva skydden för hälsa och miljö.

Ett vanligt missförstånd i debatten om TTIP är att avtalet mest skulle gynna de stora företagen. Sanningen är att storföretagen ofta klarar sig bra även på marknader med krångliga regler i kraft av sin storlek, eftersom de har resurser att anpassa sin produktion till olika regelverk.

Små och medelstora företag stängs däremot ute. De mindre företagen svarar för merparten av alla nya jobb i Sverige, och har redan betydande exportvolymer till USA. Men situationen kan bli betydligt bättre.”

 

 

 

 


Taggar:
Kategorier: Frihandel i media