Den 17 mars publicerade Dagens Industri en artikel om statliga påverkanskampanjer mot västerländska vaccintillverkare. I artikeln intervjuas Jänis Särts, chef över Natos center för strategisk kommunikation, som pekar ut Ryssland som en stor spridare av desinformation:
Det är väldigt tydligt att Ryssland har angripit vaccinutrullningen på flera håll. Det syns genom att flera statskontrollerade medier, som Sputnik, är inblandade.
Han beskriver vidare hur påverkanskampanjen tar sig uttryck i selektiv och vilseledande rapportering:
När det handlar om vaccinen är 80 procent av informationen negativ. Man manipulerar data, överdriver biverkningar samtidigt som rapporteringen om Sputnik V till 100 procent är positiv.
Artikeln refererar även till Frivärld, som nyligen släppte en rapport om den falska informationsspridningen om coronavaccinet.
En kampanj som avslöjades av den brittiska tidningen the Times i höstas och som nyligen uppmärksammades av tankesmedjan Frivärld rör en påverkanskampanj regisserad av ryska statstjänstemän som tryckte på att Astra Zeneca använde sig av ett virus som förekommer hos chimpanser. Beskrivningen av vaccinet som ett ”apvaccin” letade sig till och med in i ryska tv-shower, minns Jänis Särts.
Läs hela artikeln här.
Läs hela rapporten, ”Vaccinkampen: Så sprids desinformationen om coronavaccinet” skriven av Jesper Lehto, här.