Den 13 april skriver Frivärlds senior fellow Henrik Sundbom på Svenska Dagbladets ledarsida om den kinesiska påverkanskampanjen mot H&M. Det är ett exempel på hur sårbart Sverige och svenska företag är, skriver Sundbom.
Kinas förhoppning är att de ekonomiska stridsåtgärderna mot privata aktörer i väst ska omvända dem till nyttiga idioter, mullvadar och femtekolonnare på insidan av systemet. Att börsjättarnas vd:ar ska ringa upp ansvariga ministrar och försöka förmå dem att lägga om politiken.
Han beskriver hur agerandet höjer priset för svenska företag i handelsrelationerna med Kina – och hur det i framtiden krävs ”både moral och ryggrad” hos företagen.
Kommunistpartiet höjer med sitt agerande priset för att handla med Kina. Det behöver företag ta med i kalkylen. Att handla från slavläger är uteslutet, och dessutom oacceptabelt för kunderna i väst. Att avstå blir plötsligt även det en fallgrop, om det leder till att man utsätts för en påverkanskampanj. För att bedöma riskerna rätt behövs oberoende kompetens.
Läs hela artikeln här.