Brexit blåser liv i frihandelsförhandlingar med Japan

Britterna lutar nu åt en “hård” Brexit, det vill säga lämna EU:s tullsamarbete helt och hållet.

Vid ett tal inför WTO sade Storbritanniens utrikeshandelsminister Liam Fox att man räknar med att övergå till WTO:s regelverk.

“The UK is a full and founding member of the WTO. We have our own schedules that we currently share with the rest of the EU. These set out our national commitments in the international trading system. The UK will continue to uphold these commitments when we leave the European Union. There will be no legal vacuum. But this will not stop us pursuing a more liberalised trade agenda.”

I praktiken handlar det om följande. Storbritanniens framtida relation till EU är minst sagt oklar. En tänkbar lösning är att britterna behåller den fria rörligheten för varor (och kanske kapital), men inte för människor. Det låter som en mycket bra deal för britterna och är kanske för bra för övriga EU-länder. Men den kommer att kosta på någon annan punkt och — kanske framför allt — låser in britterna i en handelspolitik de inte själva bestämmer över. En lösning för britterna är därför att strunta i den fria rörligheten för varor mot EU och gå över till de regler som gäller inom WTO. Där är britterna fullvärdiga medlemmar och ingen kan ändra reglerna utan deras medverkan. Och inte minst medger WTO att ett land gör avtal med andra länder eller ensidigt liberaliserar sin handel.  Kortsiktigt skulle britterna förlora, men de slipper betala något, slipper bli beroende av någon annan och behåller handlingsfriheten.

Liam Fox tal är naturligtvis en del i ett förhandlingsspel, men det är en fullt realistisk lösning.

Den möjligen oväntade effekten av detta förefaller dock att bli att Japans och EU:s handelsförbindelser förbättras.  Japan har traditionellt använt Storbritannien som språngbräda när de marknadsför produkter i EU och har förlagt huvuddelen av sina direktinvesteringar dit. Nissan och Toyota har stora fabriker i England med nästan 10 000 anställda.  Kring 60 procent av de 1,5 miljoner bilar som tillverkas går på export till EU. Att den värsta konkurrenten, Korea, har sina fabriker i Tjeckien leder till allvarlig oro. Om Storbritanniens handelsrelationer med EU försämras tvingas japanerna att hitta en annan väg in.

Det har pågått rätt segslitna — närmast döda — förhandlingar mellan EU och Japan och denna vecka genomförs den 17:e förhandlingsrundan. Enligt Politiko har det nu skett ett genombrott. Japanerna inser att de måste hitta nya vägar till EU:s marknad och börjat släppa på sitt motstånd. Bland annat har japanerna envisats med höga tullar på tomater och choklad — trots att det inte finns några betydande japanska producenter. Anledningen är förstås att hålla på de korten inför en slutförhandling. Men om man håller på alla sina positioner inför slutförhandlingarna går förhandlingarna inte framåt och det blir aldrig någon slutförhandling.

Japanerna har också varit upptagna av TPP-förhandlingarna några år som länge såg mycket attraktiva ut. Men just nu är oddsen skyhöga för att det blir något TPP under överskådlig tid.

Det bidrar till att dödläget mot EU verkar nu släppa och man försöker komma vidare på området dataöverföring och datasäkerhet. EU har erbjudit sig att ta bort de tioprocentiga tullarna på importerade bilar mot tillgång till vissa delar av livsmedelsmarknaden.

Om avtalet med Japan blir klart före TTIP kommer det vara EU:s största avtal någonsin.

 

 

 


Taggar: Japan, Korea, Liam Fox
Kategorier: EU