Den dummaste handelspolitiska åtgärden på en generation

Daniel W. Drezner, professor i internationell politik skriver roligt i Washington Post om de ståltullar som Donald Trump är på väg att införa. Motiveringen gäller nationell säkerhet enligt artikel 232.

Enligt Drezner — som inte är någon radikal frihandelsvän — dyker det upp riktigt dum protektionistisk åtgärd per generation i USA.

”To clarify: most “fair trade” policies are imperfect, but most of them at least do a passable job of trying to address the concerns of a decent swath of Americans. Every 20 years or so, however, there is a trade policy that is so galactically stupid that whatever meager benefits it brings to one group is wiped out by the massive but hidden costs to everyone else. I am talking about trade policies that are so bad that mercantilists and free-traders can agree that they are dumb.”

Han exemplifierar med de ”frivilliga” restriktioner på import av japanska bilar som infördes under president Reagan för att skydda USA:s egen bilindustri och arbetskraft inom bilindustrin. De behövde skydd huvudsakligen på grund av problem de själva orsakat sig. En konservativ syn på hur  bilar skulle vara konstruerade kombinerad med ett starkt fack som gav ett svindlande kostnadsläge gjorde amerikanska bilar allt mindre konkurrenskraftiga. De påstods börja falla sönder redan i utställningshallen.

Ett resultat blev att amerikanska konsumenter fick betala mer för sina bilar. Ett annat, och långsiktigt mer bekymmersamt för USA:s bilindustri var att japanerna började göra större och lyxigare bilar. Kvoterna tillät import av ett visst antal bilar. Japanerna — som dittills varit specialiserade på små bilar — använde sin tekniska kompetens för att bygga riktigt bra SUVA:r, pickuper och lyxigare sedaner som de förstås tjänade mer pengar på. Detta slog rakt in i det segment där amerikanerna trots allt producerade rätt attraktiva åkdon. Resten är — som man säger — historia. USA:s bilindustri är inte på något sätt död, men Detroit är inte längre bilvärldens Mecka.

Vidare nämner han sockerkvoterna i början på 2000-talet. Sockret blev 350 procent dyrare jämfört med världsmarknadspriset. Det räddade ett par tusen jobb i sockerindustrin, men kostade kring 10 000 jobb när godistillverkare flyttade ut tillverkning från USA.

Man kanske i sammanhanget skall nämna kvoterna på japanska motorcyklar som infördes för att rädda Harley Davidson. Förmodligen räddades även BMW eftersom det tyska märket som var ganska dyrt gynnades av på bekostnad av japanerna och fick en skjuts på USA-marknaden. HD och BMW konkurrerar inte alls. Visserligen är båda gubbmärken. Men HD säljer bara till gubbar med tatueringar, medan BMW har specialiserat sig på gubbar utan tatueringar.

Men till listan över riktigt korkade protektionistiska åtgärder kommer nu ståltullarna. De får flera effekter. Ingen av dem goda.

  • USA är världens största importör av stål. Åtgärderna mot Kina har minskat stålimporten därifrån till en rännil. Istället importerar USA från Kanada, Brasilien, Sydkorea och Tyskland. Med andra ord drabbar stålkvoterna länder som är vänligt inställda eller allierade till USA. På vilket sätt detta stärker den nationella säkerheten är oklart.
  • En betydande del av den amerikanska industrin använder stål, medan en ytterst liten del producerar stål. Ökade kostnader för stål skadar alltså en större del av näringslivet än den del som hjälps.
  • Bara tre procent av stålet i USA går till försvarsindustrin. Ur en synvinkel är det en hög siffra, men risken att USA:s försvar inte skulle kunna försörjas med stål är förstås obefintlig. Pentagon stödjer inte Trumps åtgärder.
  • Risken är förstås stor att de länder som drabbas kommer att slå tillbaka med egna åtgärder. Enligt DI planerar EU redan detta.

Sammanfattningsvis kommer ståltullar inte att öka USA:s säkerhet. De kommer kosta fler jobb än de räddar. De kommer öka priserna på varor som innehåller stål. De kommer orsaka fördyrande motåtgärder som drabbar främst långinkomsttagare. Men vet nämligen att folk med låga inkomster använder en större del av sin inkomst till importerade produkter, framför allt eftersom de inte köper inhemska tjänster.

Så benämningen generationens dummaste handelspolitiska åtgärd är av allt att döma motiverad.

 


Taggar:
Kategorier: Frihandel