Förbättrade utsikter för geografiska indikatorer i TTIP

Nästa månad kommer förmodligen TTIP-förhandlingarna mellan EU och USA igång.

En stötesten har varit det som kallas geografiska indikatorer. I praktiken handlar det om mat som fått sitt namn från en ort, en region eller ett land. Champagne är det vanligaste exemplet. Det kan också handla om namn som har en stark koppling till en ort, typ Oktoberfestöl.

En kuriositet är att den europeiska champagnelobbyn protesterade mot att det vid Obamas senaste installationsbankett serverades Korbel Natural Russian River Valley Champagne, en amerikansk ”champagne” (såvitt känt har inte ryssarna protesterat mot termen ”Russian river”…).

Mattillverkare i USA har motsatt sig skydd av geografiska indikatorer. De menar att produkter som traditionellt tyskt öl eller polsk korv har producerats av invandrade tyskar och polacker för en marknad av invandrade tyskar och polacker i USA i kanske mer än 100 år. De har etablerade varumärken med stort värde som de inte vill ge upp.

Nu skriver Global Trade att detta motstånd kan vara på väg att luckras upp.

Amerikanerna inser att även de numera har värdefulla geografiska indikatorer som Napa Valley och liknande.

Med andra ord kan möjligen även denna motsättning klaras ut.

 

 

 


Taggar:
Kategorier: EU, TTIP, USA