Frihandel är inte bara bäst — det är enklast också

Att jämföra tullnivåer mellan olika länder är svårt. Hur man än gör kan det ifrågasättas. Det enklaste är att helt ta bort tullarna. Frihandel är inte bara bra, det är enkelt också. 

Frågan om vilket land som har lägst tullar borde ju vara rätt okomplicerad.

Men det finns minst tre sätt att mäta det.

För det första kan man ta ett genomsnitt av ett lands tullsatser. Jordnötter 20 procent, bilar 4 procent, ylletyg 15 procent, tacoskal 1 procent. Totalt 40 procent fördelat på tre varuslag. Det blir en genomsnittlig tull på 10 procent. Men snittet dras ner av tacoskalen, som knappt importeras alls. Man får en helt felaktig bild av tullnivån.

Den andra metoden är att väga in värdet av importen. Om importen av bilar med en låg tullsats är stor, medan importen av bussar med hög tullsats är liten räknas biltullarna högre än busstullarna i jämförelsen.

Problemet med det är förstås att ju högre tullar det är på en vara desto mindre importeras. Höjer land A busstullarna till 200 procent importeras inte en enda buss, och vips syns det inte i jämförelsen att man i praktiken har stoppat all import av bussar.

Den tredje metoden är att räkna fram vad som generellt importeras globalt. Exempelvis kan man då konstatera att länder i genomsnitt importerar bussar till ett visst värde, och kan då konstatera att land A har höga tullar på sin bussimport trots att det inte importerar en enda buss.

Problemet med den metoden är att vissa varugrupper, till exempel jordbruksprodukter, har höga tullar i alla länder varför den globala importvolymen pressas ner. Därmed underskattas protektionismen på jordbruksområdet.

För att krångla till det ytterligare tillämpas inte bara procentuella tullsatser. I vissa fall har länder tullar beräknade på vikt eller volym. Ett ton tomater belastas med en viss kostnad oavsett vad just det tonnet tomaterna kostade. Självklart går det att räkna ut en procentsiffra i varje enskilt fall, men det är inte alldeles enkelt.

En intressant sak är dock att Världsbanken har räknat på alla tre sätt.

Det visar sig att Singapore ligger absolut lägst, därefter USA, sen Japan, sen EU. Högst ligger Egypten, Indien, Kina och Turkiet.

Siffrorna är för 2016 så det kan vara lite andra just nu, men det spelar mindre roll för slutsatsen att USA har legat lågt när det gäller tullar och att de fattigaste länderna också är de mest protektionistiska. Man blir fattig, inte rik, av protektionism — även om det förstås också finns andra skäl till dessa länders fattigdom. Man kan nog säga att protektionism är ett symptom på en föreställningsvärld när det gäller ekonomi som generellt orsakar fattigdom.

Svårigheten att mäta och jämföra tullsatser leder förstås till att frihandelsförhandlingar blir komplicerade och långdragna. Lägg till att det finns andra sätt att försvåra för import genom produktregler, licenskrav och liknande.

Så även här är lösningen att ta bort tullarna helt och hållet istället för att kompromissa. Då slipper man problemet med att jämföra och ett evigt gafflande från olika nationella särintressen om vem som får mest ”skydd”.

Just nu går världen åt helt fel håll. Men så behöver det inte vara.


Kategorier: Frihandel