Frihandel i media vecka 24

2018-06-14

Martin Ådahl, chefsekonom i Centerpartiet skriver i SvD om nynationalismens pris: 

”Protektionismen är ingen olycklig avigsida av nynationalismen, den är en del av kärnideologin. Den är fundamentet för Trumps världsbild, den enda konsistenta politiska åsikt han hållit sedan han 1987 betalade en helsidesannons i New York Times för att kritisera Ronald Reagans frihandelspolitik.

Snart kommer brexit, som hälsades med hurrarop från Trump och SD, och som enligt en ny rapport från Stockholms Handelskammare kommer att kosta miljarder för svensk varu- och tjänsteexport. Samtidigt, i skymundan av de stora rubrikerna, har enligt OECD tusentals nya små handelshinder rests runt omkring i världen de senaste åren.

Än så länge är vi långt från 1930-talets handelskrig, som reducerade världshandeln med två-tredjedelar, och drev depressionen djupare och djupare. Men samtidigt är världsekonomin så mycket känsligare i dag än på 1930-talet. Då gjordes en Volvobil enkom i Sverige och såldes till ett fåtal länder. I dag består den av komponenter från över 40 länder och exporteras till många fler.

Kampen är inte förlorad, långt därifrån. EU fortsätter att sluta frihandelsavtal, senast med några av de allierade Trump älskar att hata: Kanada, Japan och Mexiko. Men det är dags att inse hur högt nationalismens pris är, och vilken ideologisk fight som väntar Sverige.”

Mer centerpartister. Centerns EU-parlamentariker Fredrik Federley i Altinget:

”För Sverige som ett litet exportberoende land med verkstadsorter så som Olofström, Gnosjö och Oxelösund är frihandel helt avgörande och livsviktig för en långsiktig tillväxt. Jag vill se mer frihandel mellan fler länder. Både för att skapa fler jobb i Sverige och minska fattigdomen runt om i världen. Goda och stabila ekonomier skapas genom fri konkurrens, fri handel och stabila spelregler. Är det någonting som företag kräver är det förutsägbara förutsättningar.

Motåtgärder från EU är oundvikligt
I den verklighet som nu råder så blir EU:s svar med motåtgärder tyvärr oundvikligt. Det är också bra att EU tidigt lämnat in ett klagomål till världshandelsorganisationen WTO, och kommer kräva ersättning för Trumps beslut. Det behövs sättas hårt mot hårt. Men på lång sikt bör istället EU och USA snabbt hitta tillbaka till sin forna nära relation. Där vi tillsammans arbetar för att ta itu med Kinas otillbörliga handelspolitik, som är den verkliga orsaken till dagens obalans i världshandel och till överproduktion av stål och aluminium. Vi måste göra allt för att förhindra att västvärlden hamnar längre ner i en era av protektionism, något som skulle urholka det internationella handelssystemet som Europa hjälpt till att bygga. I en tid då Kinas makt ständigt växer med en politisk ekonomi i direkt motsats till vår egen måste EU och USA förbli partners.”

2018-06-13

Och mer handelskrig. Den här gången biltullar. Intervju med EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström på SvT:s web:

”EU:s strafftullar på en rad amerikanska varor kan komma att införas redan nästa vecka och inte i juli som tidigare aviserats. Det säger EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström till SVT. Cecilia Malmström bedömer också att handelskriget kommer att trappas upp under hösten med amerikanska importtullar på europeiska bilar.

EU:s strafftullar är ett svar på stål- och aluminiumtullarna mot EU som USA infört sen 1 juni.

– Nu gör vi ”balanserande åtgärder” som det kallas nästa vecka, inför tullar alltså. Vi följer världshandelsorganisationen WTO:s regler till varje kommatecken och gör det här på ett proportionerligt sätt, säger Cecilia Malmström.

Högst sannolikt att USA inför biltullar
Som svar på EU:s strafftullar har USA:s president Donald Trump har hotat med att införa upp till 25 procent höga importtullar på bilar. I en intervju med SVT Forum säger nu handelskommissionär Cecilia Malmström att det är troligt att president Donald Trump kommer att göra verklighet av hotet.

– Jag är säker på att han vill göra det, men han kan inte göra det imorgon utan det måste gå igenom en viss process så det är tidigast till hösten, säger Cecilia Malmström.

– Det vore extremt allvarligt för det handlar om hundratusentals jobb i hela världen. Jag tror att han tänker försöka göra det.

Hur smart är det av EU att införa strafftullar om nu USA svarar med importtullar på bilar?

– Om vi inte hade infört strafftullar så hade han infört biltullar ändå. Det här har inte med det att göra, han är nästan besatt av bilar och olika bilkomponenter och menar att det finns en djup orättvisa här.”

 

 

 

 


Taggar:
Kategorier: Frihandel i media