Frihandel i media vecka 4

Jack Ma om frihandel, Merkel ger sig på Trump, Australien säljer vin till Kina som aldrig förr.

2018-01-25

Grundaren av Ali Baba Jack Ma intervjus av SvD:

”– Globaliseringen kan inte stoppas. Ingen kan stoppa globalisering, ingen kan stoppa handel. Jag ska säga er en sak: om handel stoppas så startar krig.

Men i nästa andetag raljerade Jack Ma lätt om Världshandelsorganisationens misslyckade försök att få till ett världsomspännande frihandelsavtal.

– Jag tycker synd om WTO. De har gjort ett bra jobb, fast inte de senaste 20 åren. Men att sätta 200 regeringsledare i ett rum och tro att de kan komma överens …det är förstås omöjligt, sa han och slog ut med armarna.

Alibabagrundaren, som är en av världens rikaste personer, sa samtidigt att fenomenet globalisering ”bara funnits i 30 år”.

– Det är en baby och måste växa upp och förbättras. Min generations uppgift är att förbättra globaliseringen och se till att den blir inkluderande. Vi måste skapa möjligheter för alla unga att vara med.

– I globaliseringens gryning kontrollerades den av ett fåtal kungar och kejsarinnor. De senaste 30 åren har den kontrollerats av 60 000 stora företag. De kommande 30 åren är jag övertygad om att sex eller 60 miljoner företag blir del av globaliseringen.”

 

2018-01-24

Tysklands förbundskansler Angela Merkel gick på onsdagen till attack mot USA:s president Donald Trump under mötet i Davos. DN skriver:

”– Protektionism och isolationism är inte det rätta svaret på de ekonomiska utmaningar som världen står inför. Vi måste söka multilaterala svar på internationella problem.

Merkels ord kom dagen efter att Vita huset meddelade att USA inför höga tullar mot solpaneler och tvättmaskiner tillverkade i Kina och andra asiatiska länder.

Åtgärderna är klockrena exempel på den protektionism som Trump står för, som riskerar att leda till ett handelskrig.

Merkel varnade också för ”högerpopulismens gift” som får nationer att vända sig inåt när de borde öppna upp sig för fri handel och samarbete. Hon medgav att polariseringen ökar även i hennes land, och att det är nödvändigt att de som känner sig lämnade utanför inkluderas i samhället.

– Europa kan inte längre förlita sig på USA, som nu koncentrerar sig på sig självt och sin egen säkerhet. Därför måste EU ta sitt öde i egna händer, genom en egen, gemensam utrikes- och säkerhetspolitik, sade Merkel.

Årets möte i Davos är det förmodligen mest politiskt laddade på många år. Det var upplagt för en konfrontation mellan två världsåskådningar: på ena sidan står USA:s president Donald Trump med sin nationalism och protektionism, och på andra sidan Europa, som förespråkar frihandel och öppna gränser.”

2018-01-22

Lite roligare tongångar från andra sidan planeten. Australiensiska vinbönder tjänar storkovan på att kunna sälja vin till Kina. Businesstimes skriver att det framför allt är det dyra viner (200 australiska dollar flaskan) som ökar i volym:

”The tariff cut and lower shipping costs than European and US rivals have made Australian wines more competitive in China, where their reputation as a premium product is growing, said Stephanie Menere, finiancial controller at Canberra-based wine exporter Inland Trading.

”I think this year we’ll see more of an increase again because of the tariffs being reduced,” she said. Tariffs are scheduled to be eliminated by 2019 under the free trade deal.

Australia’s quarter-share of the Chinese wine market is still only a little more than half that of France’s.

But the cracking pace of China sales is benefiting major exporters such as Treasury, the world’s biggest standalone winemaker, which reported a 55 per cent profit rise last August as Asia sales surged.

Treasury declined to comment on Tuesday ahead of its Feb 15 earnings announcement. Its shares rose as much as 4.8 per cent in morning trade to A$16.70, while the broader market added 0.7 per cent.

The boom has also attracted Chinese producers to look at Australian terroir, with the purchase last month of a majority stake in Clare Valley vineyard Kilikanoon by Yantai Changyu Pioneer Wine for US$15.5 million, following several smaller deals in recent years.

Sales to the next top export markets behind China, the US and Britain each fell 2 per cent. Sales to Canada, where restrictions on foreign sales last week prompted an Australian complaint to the World Trade Organization, fell 3 per cent.

In volume terms, Australia’s total exports grew 8 per cent to a record 811 million litres, even as 2017 worldwide production was expected fell to its lowest since 1961.

Some 19 per cent of Australia’s wine by volume was sold in China. The fastest-growing segment of the export market was for expensive wine valued at more than A$200 per bottle.”

 


Taggar:
Kategorier: Frihandel i media