Frihandel i media vecka 5

2019-02-07

I Star Tribune skriver Jim Spencer om att de nya tullarna kan kosta Minnesota över 16 000 jobb:

“WASHINGTON – Tariffs applied to imports by the Trump administration and retaliation to them will kill hundreds of thousands of U.S. jobs, raise household expenses by hundreds to thousands of dollars a year and slow national economic growth if they continue. That’s the message of a newly released study commissioned by tariff opponents.

The Tariffs Hurt the Heartland campaign released the study on Capitol Hill Wednesday with support from four U.S. senators, two Republicans and two Democrats. It was another volley in an escalating economic policy fight pitting American multinational businesses that believe in a global economy against an administration using punitive levies on foreign companies to get U.S. businesses and consumers to buy American.

Tariffs Hurt the Heartland is a coalition of trade groups and agriculture groups whose member companies include such major Minnesota businesses as 3M, Cargill, Target Corp. and Best Buy, as well as Farmers for Free Trade, which includes Minnesota members, and the Minnesota Retail Association.

The study predicted a net loss of more than 934,000 U.S. jobs — including 16,100 in Minnesota — over the next one to three years if current tariffs stay in place and certain threatened escalations occur. The reason for the job losses, said the study’s author, Laura Baughman, is that eight jobs are lost for every job created by tariffs.

“Tariffs support protected industries,” Baughman said. “But they reduce corporate and household spending. The negatives vastly outweigh the positives.”

(—)

Appearing at the news conference for the new study’s release, Sen. Pat Toomey, R-Pa., an outspoken critic of the metal tariffs, told reporters that while figures in the Tariffs Hurt the Heartland study were extrapolations, the attempt by President George W. Bush to use tariffs as a trade negotiating tool produced a verifiable loss of nearly 200,000 American jobs.

Minnesota soybean farmers who depend on sales to China are suffering from a double whammy of natural and man-made problems. Bad weather and oversupply had driven down prices before the tariffs hit. Minnesota soybean sales to China dipped to near zero in November 2018.

The Consumer Technology Association, a trade group for the tech industry, reported in December that “tariffs on imported Chinese products now cost the technology industry an additional billion per month.”

The retail industry may have the most to lose because so much of its inventory is made in China. A spokeswoman said Target sent two “subject matter experts” from its Minneapolis headquarters to Washington to participate in a lobbying effort Tariffs Hurt the Heartland coordinated with its study release.

Bruce Nustad, president of the Minnesota Retailers Association, said distress runs the gamut.

“We hear concerns across the board,” Nustad said. “… Retailers understand the importance of reviewing and addressing our nation’s trade agreements. However tariffs have a negative impact on retailers and Minnesota’s consumers. Retailers in Minnesota are already feeling the impact now, and worry that the longer the tariffs remain in place, the deeper the impact will be.””

2019-02-01

Rikard Husu på finska Yle intervjuar Svenskt Näringslivs Sophia Bengtsson om frihandelsavtalet mellan EU och Japan:

Frihandelsavtalet mellan EU och Japan är en stark markering mot de protektionistiska strömningarna inom handelspolitiken.

Enligt Sophia Bengtsson som är expert på handelsfrågor vid Svenskt Näringslivs kontor i Bryssel har osäkerheten kring USA bidragit till att föra EU och Japan närmare varandra.

– Det har en väldigt viktig strategisk och symbolisk betydelse för både EU och Japan att de lyckas sluta det största handelsavtalet någonsin i en tid då andra inte ser att frihandel och handelsavtal är den riktiga vägen.

Att USA nyligen drog sig ur ett frihandelsavtal för Stillahavsländer där bland annat Japan skulle ha ingått kan ses som en bidragande orsak till intresset för tätare samarbete med EU.

– Man kan ju se detta som att Japan vänder sig till EU för att de var på väg att få ett stort frihandelsavtal som inte gick i lås och därför blev EU plötsligt mer intressant för Japan, säger Bengtsson.

(—)

Slopandet av tullar är det mest framträdande draget i överenskommelsen mellan EU och Japan. Men i och med frihandelsavtalet förbinder sig Japan även vid många standarder som EU redan följer sedan tidigare, påpekar Sophia Bengtsson.

Det här är ett led i att göra de standarder som tillämpas i Europa till globala standarder. Bengtsson gläder sig också över att klimatpolitiken fått en framhävd roll i avtalet.

– I det här avtalet har man för första gången inkluderat att båda sidor åtar sig att följa Parisavtalet och det är kanske något man kommer att sätta som någon slags norm framöver.

Öppnar för nordiska bolag
För de nordiska företagen gäller det att dra nytta av tillgången till den japanska marknaden.

– Man har ju pratat om träprodukter som är väldigt populära i Japan, jag vet att de använder sig ganska mycket av furu till exempel, så där kunde man kunna se att svenska och finska produkter kan bli stora.

– Men så har vi också e-handel och finansiella tjänster som svenska företag jobbar med mycket skulle kunna få en stor boost av det här avtalet, fortsätter Bengtsson.

– Oavsett av vilka varor du vill producera och skicka till Japan så kommer företagen att gynnas så jag tror att man kommer att se en stor ökning över hela linjen i de nordiska länderna.”


Taggar:
Kategorier: Frihandel i media