Ingen Army of Lovers till kongressen när det gäller NAFTA

För en gångs skulle är det inte de smala särintressen som vill ha protektionism som gör sina röster hörda i den amerikanska debatten.

New York Times har rubriken ”‘Army’ of Lobbyists Hits Capitol Hill to Preserve Nafta”.

Den absoluta lejonparten av USA:s näringsliv förefaller ha skickat sina lobbyister för en hel dag med kongressledamötena. De är oftast positiva eftersom nästan alla har industrier i sina hemstater som skulle drabbas av att NAFTA försvinner — en just nu fullt möjlig händelse. Men de säger också att de har mycket begränsat inflytande över Trumps åtgärder.

Och risken är att det inte hjälper med ens 130 välformulerade topplobbyister för att ändra något. Trump och hans omgivning förefaller nämligen ha synnerligen udda uppfattning om ekonomi:

”The Trump administration does not appear ready to give in. In remarks to the news media in mid-October, Robert E. Lighthizer, the United States trade representative, said that businesses should be ready to forego some of the advantages they receive under Nafta as the United States seeks to negotiate a better deal for workers. In order to win the support of people in both parties, businesses would have to “give up a little bit of candy,” he said.

“I think it’s possible to take a little bit of the sugar away, and have them say, ‘Yeah, we’re still doing pretty well,’” Mr. Lighthizer said of American businesses. In the final analysis, businesses would support the revised agreement, he said.””

Lighthizer tror uppenbarligen att man genom att göra det sämre för företagen — de får ge upp ”lite godis” — kan göra det bättre för de anställda. Det är skrämmande att en så bisarr idé har fått fotfäste hos en amerikansk president.

Dock har han förmodligen rätt i att näringslivet i värsta fall kommer stödja ett avtal nästa oavsett dess innehåll. De har ju inget val.