Krångligare och sämre avtal ersätter NAFTA

Ett nytt NAFTA-avtal är på gång, men det kommer heta något annat, bli ännu krångligare och hotet om ökade tullar blir kvar. Trump sätter ständigt nya käppar i hjulet för USA:s industri.

President Trump har varit emot NAFTA långt innan han blev president. Avtalet har enligt Trump gjort att USA förlorat industrijobb, en kritik som var vanlig redan när avtalet kom till. Avtalets anhängare menade i stället att NAFTA bidrog till ökad tillväxt. Båda påståendena kan vara sanna. USA har tappat traditionella industrijobb och samtidigt haft tillväxt, bland annat därför att de traditonella industrijobben ersatts av mer avancerade och värdeskapande arbetsuppgifter.

Nu har Trump lyckats genomföra sin strategi att förhandla med ett land i taget. Det finns ett preliminärt avtal med Mexiko sedan mitten på veckan, och nu är tanken att Kanada skall tvingas med i det avtalet, Trump vill skrota förkortningen NAFTA, förmodligen av symboliska skäl.

Detaljerna är inte kända ännu, men en av de viktiga förändringarna gäller bilimport. För att slippa tull på bilar måste en större del än förr av en bil tillverkas i USA eller av bilarbetare som tjänar över en viss summa per timma. Det kommer bli ett rejält lönelyft för en del mexikanska bilarbetare som i dag tjänar i snitt 3 dollar per timme, jämfört med amerikanska som tjänar över 22 dollar.

Dessutom krävs att minst 70 procent av materialet i bilarna kommer från amerikanska leverantörer.

Det finns med andra ord lager på lager av krav, och många tror att biltillverkarna kommer att föredra att betala 2,5 procent i tull för att slippa krånglet.

Samtidigt hänger hotet från Donald Trump om tullar på 25 procent på bilar från Mexiko, motiverade av att bilindustrin är strategiskt viktig.

Med andra ord kommer det nya NAFTA-avtalet att bli ännu krångligare än det gamla, samtidigt som hotet om högre tullar blir hängande kvar.

Så ser det i alla fall ut just nu, men ännu är sista ordet inte sagt.

Kanada har nämligen delvis hållit utanför förhandlingarna. Frågan är om de går med på de villkor som gäller nu och vad som händer annars.

 

 

 


Taggar:
Kategorier: Frihandel