Lätt uppfinna nya käppar att sätta i handelshjulen

När man börjar tränga in i detaljerna kring avtal som syftar till att öka handeln mellan nationer hittar man alltid en massa udda detaljer som har att göra med nationella ekonomiska förhållanden och försök att skydda sina marknader.

Den koreanska småföretagarorganisationen  South Korea’s National Commission for Corporate Partnership (NCCP) anklagas av USA för att motarbeta amerikanska företag som vill etablera sig i Sydkorea.

Länk till Wall Street Journal här.

Bakgrunden är att USA och Sydkorea för två är sedan ingick ett handelsavtal med bland annat sänkta tullar. Protesterna hade varit hårda och omröstningen om avtalet skedde i en snabbinkallad session med parlamentet då oppositionen togs på sängen.  Det ledde till bråk i parlamentet. En parlamentsledamot från ett vänsterextremt parti utlöste en tårgasgranat.

Nu har den första utvärderingen kommit från USA:s handelsmyndighet.

Den ovan nämnda organisationen NCCP arbetar bland annat med att försöka identifiera och frigöra områden inom det koreanska näringslivet som är lämpliga för småföretagare. Anledningen är att Sydkorea domineras av stora konglomerat som ägnar sig åt alla möjliga verksamheter — restauranger, bagerier — vilket minskar utrymmet för småföretagare. NCCP arbetar för att de stora konglomeraten skall lämna dessa sektorer för att skapa förutsättningar för småföretagande.

Men NCCP har också enligt USA:s handelsmyndighet motarbetat amerikanska företag inom restaurangområdet. Dessa har tvingats välja mellan volymrestriktioner eller geografiska restriktioner för sina etableringar.

Korea förnekar detta och menar att NCCP bara är en intresseorganisation utan kopplingar till staten, medan USA menar att den har starka band till staten. Bland annat startades organisationen på statligt initiativ. Den som har någon kännedom om Koreas är beredd att tro på amerikanerna.

En annan, nästan lite söt, detalj är kontroversen om Koreas förbud mot att köra MC på motorvägarna. Koreanerna menar att motorcyklar mest körs av unga människor och att motorcyklar på motorvägarna skulle vara en säkerhetsrisk.

Amerikanerna invänder att detta bara gäller små motorcyklar. Stora motorcyklar är enligt undersökningar inte inblandade i särskilt många olyckor.

Som av en händelse tillverkar koreanerna små motorcyklar och amerikanerna STORA motorcyklar.

Den minnesgoda erinrar sig för övrigt att Ronald Reagans administration införde importtullar på motorcyklar för att skydda HD, som på den tiden var på konkursens rand och i huvudsak kördes av antingen brottslingar eller poliser.

 

 

 

 


Kategorier: Frihandel, USA