Tyska biltillverkare hotar dra ner i USA

Protektionism verkar fungerar på papperet, men i verkligheten får den rakt motsatta effekter. Bilindustrin har redan fått problem, särskilt utländska bilmärkens produktionsanläggningar.

BMW:s största fabrik i världen ligger i Trump-country; Spartanburg, South Carolina, där 63 procent röstade för Trump.

I regionen ligger flera stora europeiska biltillverkare som VW, Mercedes, Volvo. De drabbas nu enligt New York Times alla av USA:s tullar på bilkomponenter:

”Mr. Trump won 63 percent of the vote in Spartanburg, S.C., home of BMW’s biggest factory anywhere in the world. But Allen Smith, president of the Spartanburg Area Chamber of Commerce, said the president’s tariffs would threaten the region’s livelihood.

“For BMW and its many, many suppliers scattered across the state and region, you’re talking tens of thousands of jobs,” Mr. Smith said. “We would all agree with the president’s overall aim to improve trade with America’s interests top of mind. But getting to that end by inflicting so much pain on American business is the wrong approach.”

Mr. Trump’s threat to impose auto tariffs would be the latest manifestation of his willingness to alienate longtime allies and American companies, ostensibly to protect domestic jobs.”

BMW-fabriken exporterar 70 procent av sin tillverkning, 270 000 bilar, många tillbaka till EU. Företaget planerar att investera motsvarande fem miljarder svenska kronor  och anställa ytterligare 1000 personer, en satsning som nu är hotad.

Det lär inte bekymra Donald Trump som tror att EU exporterar ”miljontals” bilar till USA. Den korrekta siffran är 1,2 miljoner totalt från EU. Men det är fem gånger som många som exporteras till EU från USA. Och USA:s tullar på bilar har varit 2,5 procent medan EU:s tullar legat på tio procent. Å andra sidan är USA:s tullar på lätta lastbilar och SUV:ar 25 procent.

Trumps tullar hotar nu jobb inom bilindustrin i USA, jobb som innehas av personer som i hög utsträckning har röstat på honom. Man skall komma ihåg att även om Trump talat om tullarna under hela sin valkampanj och sitt första år som president är det först alldeles nyligen,  ett och ett halvt år efter hans tillträde som president, som de börjat införas.

Sannolikt kommer effekterna på ekonomin att märkas lagom till senats- och kongressvalen i början på november.

 

 


Taggar:
Kategorier: Frihandel