Ostindiefararen Götheborg anländer i dag den 26:e till Stockholm. Nästa år ska hon ge sig ut på ännu en seglats till Asien med destination Kina. Frivärlds redaktör Patrik Oksanen uppmanar ägarna Greencarrier att tänka till kring vilka hamnar Götheborg ska gästa och hur det sker för att inte bli ett av kommunistregimens propagandanummer.
Det är glädjande att ostindiefararen Götheborg kan sätta segel igen efter fem år vid kaj. Och det är tack vare att företaget Greencarrier gått in och tagit över verksamheten, och i praktiken räddat fartyget. Redan 2019 tog bolaget över driften av fartyget och tidigare i år förvärvade man samtliga aktier i stiftelsen Svenska Ostindiska Companiet AB. Ostindiefararen Götheborg är ett unikt sjöhistoriskt och sjökulturellt projekt som illustrerar Sveriges beroende av havet både idag och igår.
Fartyget är en replika av den ostindiefarare som sjönk 1745. Bygget började redan 1995 och hon kunde ge sig ut på sin jungfrutur fem år senare. Men att driva ett stort segelfartyg och klara underhållet är ett stort åtagande, som blev för övermäktigt för stiftelsen. Att Greencarrier räddade fartyget är inte bara altruism, även om det aldrig hade skett utan ett riktigt engagemang.
”Skeppet passar väl in i Greencarriergruppen och de värderingar vi representerar. Vi ser skeppet som en utmärkt plattform att marknadsföra svenskt näringsliv och kultur från, vilket är något vi som bolag vill bidra till, men även möjliggöra ökat fokus på viktiga hållbarhetsfrågor som FNs Hållbarhetsmål #14, Hav och Marina Resurser”, sade Stefan Björk, ägare och ordförande i Greencarrier, i ett pressmeddelande vid förvärvet.
Greencarrier planerar nu som bäst en Asienresa som i oktober 2022 ska nå hamn i Kina. Det finns också ett partneravtal med Stena AB, Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn och Göteborg & Co kring att dessa intressenter kan nyttja fartyget i marknadsföringen.
Det är den här Asienresan som Greencarrier behöver tänka till kring. I Expressen (16/8) varnar Kurdo Baksi för att resan kan bli en propagandaseger för kommunistpartiet: ”Hur kan organisatörerna ha missat att Kina motarbetar de mest grundläggande mänskliga rättigheterna placerar oliktänkande i fängelse efter skenrättegångar?
Planerna på resan kommer alltså i ett läge då förtrycket hårdnat mot uigurer i Xinjiangprovisnen, demokratin har krossats i Hong Kong, Taiwan hotas återkommande med militära angrepp och nu senast har Kina återkallat sin ambassadör från Litauen och kommunistpartiets propaganda hotar vårt baltiska grannland med all sorters elände. Lägg därtill kidnappningen och fängslandet av den svenske medborgaren Gui Minhai, som tidigare bott i just Göteborg, samt Kinas hot mot svenska journalister, forskare och politiker.
Här kommer frågan till vilka värderingar representerar Greencarriergruppen och deras partners Stena AB, Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn och Göteborg & Co egentligen? Hur kan ett besök och utbyte ske med kommunistregimen på fastlands-Kina utan att det blir ett propagandaspektakel för regimen? Handel och utbyte med Kina behöver ske med mer eftertanke och balans än tidigare.
Det Kina som Götheborg stävjar emot under 2022 är inte samma Kina som hon satte segel till 2005. Regimen under Xi Jinping har gått in mycket hårdare och konfrontatoriskt mot omvärlden och liberala demokratiska värderingar, alltså de värderingar som Ostindiefararen Götheborg rimligtvis representerar. Här har just nu kombinationen piska och morot, med hot och repressalier å ena sidan och ekonomiska möjligheter på den andra, ett viktigt verktyg för att kontrollera demokratiska länders debatt och agerande.
Med en känsla för vindomslaget i världen så får vi hoppas att Greencarrier tänker till både en och två gånger om Götheborgs destinationer och aktiviteter i olika hamnar.
Det finns gott om demokratier att besöka på färden, som Sydkorea, Japan och Taiwan. Taiwan är idag ledande tillverkare av bristvaran halvledare, vilket i värde kan ekonomiskt värde sägas motsvara 1700-talets porslin. Vad vore elegantare än att ta ombord en symbolisk last av halvledare i Taiwan med destination Volvo Lastvagnar i Göteborg, eller för den delen ha med sig ett lass av göteborgarens Gui Minhais dikter till fastlands-Kina?
Patrik Oksanen
redaktör Säkerhetsrådet, ledamot i Kungliga Örlogsmannasällskapet och född i Göteborg.